Zážitková pedagogika

Sousloví zážitková pedagogika je pro nás teoretické uchopení, ze kterého veškeré naše programy vycházejí. I když ano, o zážitcích v našich programech také mluvíme, mluvíme o nich ale v souvislosti s prožitou událostí, ke které se často vracíme, abychom se za ní zpětně ohlédli, zreflektovali ji a dokázali ji zpracovat. Základem je pro nás vlastní aktivita každého, stavíme na aktuálním prožívání tady a teď, na autentických reakcích.

Kurzy jsou pečlivě navrženy tak, právě aby účastníka vtáhly do interaktivních, inspirativních a praktických situací, vyvolaly silný zážitek, který je pak převeden do finální zkušenosti. Prožitky pramení z přímé aktivity a staví na kontaktu s realitou. Součástí těchto typů programů je záměrné vyvedení ze stereotypu, např. mimo zónu komfortu. Skrz celostní výchovu se snažíme aktivovat všechny stránky jedince, přes ty tělesné, duševní, duchovní, až k těm společenským. Pracujeme s dramaturgií a každá aktivita, část programu, i jakékoli dění, mají své opodstatnění, proč se v programu vyskytují. Vše směřuje k předem vytyčenému záměru, tématu a cíli. Podobně nedílnou součástí programů je i prvek pohybu a pohybové aktivity obecně, které dotváří celkový obraz a filozofii programů.

Naše nastavení, uchopení zážitkové pedagogiky a celkový přistup k této tématice je v symbióze s primárními českými zdroji Zážitková pedagogika od Ivo Jiráska (2019), Učením prožitkem od Petry Drahanské (2020) a v neposlední řadě také s Instruktorským slabikářem Praktická učebnice zážitkové pedagogiky od Radka Hanuše a Jany Hakové (2023). Všichni tito autoři patří k neméně významným osobám spojených s Prázdninovou školou Lipnice.